jaundzimušo eitanāzija. viedokļi?

Jaundzimušie esot tikai «potenciālas personas»

Raksta «Pēc piedzimšanas aborts: Kāpēc mazulim vajadzētu dzīvot?» autori ir divi Savulesku agrākie kolēģi Alberto Džubilīni un Frančeska Minerva, kas ir saistīti ar Oksfordas universitāti.

Pēc raksta autoru novērtējuma, jaundzimušie nav uzskatāmi par «īstām personām», bet gan par «potenciālām personām».

«Jaundzimušā morālais statuss ir vienlīdzīgs ar augli, jo abiem nepiemīt tās īpašības, ar kurām tiek pamatotas indivīda tiesības uz dzīvi,» teikts rakstā.

«Gan auglis, gan jaundzimušais noteikti ir cilvēciskas būtnes un potenciālas personas, bet neviens no tiem nav »persona« kā »subjekts ar morālām tiesībām uz dzīvi«,» raksta autori.

Rosināts ļaut vecākiem veikt mazuļa eitanāziju

Pēc autoru domām, «tam, ko mēs dēvējam par »pēc piedzimšanas abortu« (jaundzimušā nogalināšana), vajadzētu būt atļautam visos tajos gadījumos, kad ir atļauts aborts, arī tajos gadījumos, kad jaundzimušajam nav patoloģijas».

Diskusija aizsākusies pēc žurnālā «Journal of Medical Ethics» publicēta raksta, kura autori norāda, ka jaundzimušo eitanāzija morāli būtu atļaujama pie tādiem pašiem nosacījumiem, kādos tiek atļauti aborti.

Žurnāla redaktors un Oksfordas universitātes Praktiskās ētikas Uehiro centra direktors profesors Džūljens Savulesku pavēstījis, ka kopš raksta publicēšanas tā autori saņēmuši nāves draudus.

Savulesku nosodījis naidīgo un aizskarošo komentāru rakstītājus, nodēvējot viņus par «fanātiķiem, kas ir pret liberālas sabiedrības pamatvērtībām».

neko (2012-03-06 22:17)      Aborts ir nogalināšana (termins slepkavība te būtu nevietā). bet pie zināmie nosacījumiem pilnīgi pieņema. Pricipā to var attiecināt arī uz jaundzimošo, no morāles viedokļa lielu atšķirību nesaskatu.

Savkārt tiem, kas to izmato kā kontracepcijas metodi pašiem derētu par etanāzinju padomāt.

neko (2012-03-06 22:19)      Precizēšu - atļaut varētu, bet kopā ar patneru sterilizāciju. Tad loģika būtu.

elly (2012-03-06 22:28)      ir jabut ifantilam, lai neredzetu atshkiribu starp jaundzimushaa nogalinashanu un augla iznemshanu /lidz 3. grutniecibas menesim/, bet ja skatas no religijas viedokla, tad padomaajiet labak pashi par saviem grekiem, kuri gan jau nav mazi, un fiksi nolugties, da neatkartot vairs.

Marija_Anna (2012-03-06 22:34)      Tas ir kas ? Uz tīru un veselīgu nāciju solis ?! Vēsturē par to ir liecības. Personībām (vecākiem un ārstiem) laicīgi būtu jādomā gan par paša fakta rašanos, gan par veselības stāvokli , lai nenonāktu līdz tādam rezultātam.
Piedzimis cilvēks ir cilvēks , par personību viņš kļūst. Šai gadījumā ar morāli un ētiku būtu švaki tām personībām ...

_Krasula_ (2012-03-06 22:40)      Kamēr centos noformulēt domu, Elly jau visu pateica. Nesaskatu morāles pārklāšanos abos gadījumos kā Neko, bet piekrītu par kontracepciju.
Par raksta autoru domu graudiem- grūti komentēt stulbumu...

piparbecinja (2012-03-06 22:42)      un tie sevi laikam dēvē par homo sapiens.... laikam jaundzimušos uzskata par bezpersoniskiem gaļas gabaliem. kur var būt tik aprobežoti? ne velti bērnu laišana pasaulē ir sievietes privilēģijia...

saullla (2012-03-06 22:59)      """Jaundzimušā morālais statuss ir vienlīdzīgs ar augli, jo abiem nepiemīt tās īpašības, ar kurām tiek pamatotas indivīda tiesības uz dzīvi"""
Man šis izklausās pēc slima cilvēka viedokļa,tālāk lasit nav verts ,ari iedziļināties nav vērts.Slims ir slims,tatad vērā neņemams viedoklis.

Adamsone (2012-03-06 23:05)      Onkuļi agrā bērnībā nokrituši no krēsla un sasituši galvas pret grīdu. Tā gadās.

IzlozeLOZE (2012-03-06 23:28)      Piedzimis ir personība noteikti, arī nedzimis no grūtniecības viduslaika jūtams kā personība, varbūt ir agrāk jau...

_Biezaa_vecmaamina (2012-03-06 23:32)      /piekrīt biedrenei Ādamsonei/

White`n`Naughty (2012-03-07 00:31)      Cilvēks ir personība no tā mirkļa, kad smadzenes sāk ´´ierakstīt´´ apkārtejās vides informāciju caur maņu orgāniem. Un tas sāk notikt neilgi pirms piedzimšanas. Tātad piedzimstot cilvēks jau ir personība jo nes sev līdzi zināmu daudzumu unikālas informācijas, kas vēlāk kļust par daļu no personības.

JurisK (2012-03-07 02:24)      Neesmu shaados jautaajumos speciaalists. Un arii neesmu lasiijis zinaatniskus rakstus, tik zinju apollo. Esmu dzirdeejis daktera staastu par speciaalo beernu namu, kuraa dziivo buutnes - it kaa cilveeki, beerni, bet nav nekaadu aareeju paziimju, ka tur buutu personiiba. Tas viss ir ljoti sarezhgjiiti. Ja jau buut konsekventiem liidz galam, tad jaaaizliedz arii kontrapcepcija jebkuros gadiijumos. Esmu pret beernu nogalinaashanu, protams. Bet veel nekaadaa veidaa nevar izvairiities no braakja - gan vecaaku, gan aarstu deelj. Var piesaukt religjijas, nolemto likteni, bet ... Sabiedriiba kljuust slimaaka - gan burtiski, gan moraali. Slimaaka arii taapeec, ka beerni rodaas vecaakiem, kuri citos apstaakljos varbuut nebuutu izdziivojushi, vairojaas kljuudas iedzimstiibaa. Bet, protams, esmu pret cilveeku, konkreeti beernu, nogalinaashanu. Bet kaut kas ir jaadara!

SoulSpeed (2012-03-07 03:44)      White´n´Naughty (2012-03-07 00:31) viedoklis
Cilvēks ir personība no tā mirkļa, kad smadzenes sāk ´´ierakstīt´´ apkārtejās vides informāciju caur maņu orgāniem. Un tas sāk notikt neilgi pirms piedzimšanas. Tātad piedzimstot cilvēks jau ir personība jo nes sev līdzi zināmu daudzumu unikālas informācijas, kas vēlāk kļust par daļu no personības.
>>>
Man gan shkjiet ka cilveeks kljuust par personiibu tad kad vinjaa dveesele iemiesojas ... Zinaatnieki gan ruupigos un neskaitaamos eksperiemtos ir pieraadijushi ka dveeseli ir un ka taa pat sver laikam kadus 8 gramus un meiligi peec kadu atmeshanas taa pamet fizisko rumpuiiti, bet to kad taa dveesle iemiesojas - to gan neesmu dzirdeejis kad veel olgalvainie buut diezgan sakariigi izpeetiijushi un pieraadiijushi ... varbuu tas ir jau apaugljoshanas briidii, varbuut kaut kad nedaudz veelaak ...
Bet, jebkuraa gadijumaa, vai aborts peec tam vai eitanaazija-slepkviiba peec jau piedzimshanas, viss tas kad jau dveesele ir iemiesojusies - ir kriminaals pilniigaakis un neetisma un egoisma apolegjeetisms ...
Var runaat par dazhaadiem gadijumiem kad patiesi ir ljoti smgas iedzimtas gjeneetiskas un citas kaites, kas laupa par 99% normaaalu dziivi cilveecinjam un padara vinju par sabiedriibas slogu un apruupeejamo, bet taadiu gadijumi ir ljoti ljoti maz tomeer...
Un jau antiikajaa Spartaa sho piekopa un iedovaajas sevi Deiva vietaa un ne pie ka alaba tas beigaas taapataas nenoveda ...

violinn (2012-03-07 08:03)      Prāts atsakās ko tādu pieņemt kā normālu.
Pēc manas saprašanas, tas tomēr sanāk ka tiek dota zaļā gaisma kādu tā vienkārši nogalināt.

derevnja10 (2012-03-07 08:40)      Pat tālā austrumu zemē ne katram roka cēlās pret pusaudžiem,labi zinot,ka var lodi mugurā dabūt,kur nu vēl pret zīdaini,sviests........

Miskastes_Runcis (2012-03-07 08:58)      Vispār fargo nodarbojas ar nepilnīgas informācijas publicēšanu. Pilns raksts lasāms te: http://www.apollo.lv/portal/news/articles/267167?ref=news-btn-2
Tā, ka fargo nodarbojas ar plaša mēroga faktu. Pēc nepilnīgas informācijas būs nepilnīgi secinājumi.
Ja mediķi diskutē, tad lai diskutē, un varbūt te kāds no ogo lietotājiem ir bioētikas vai medicīnas ētikas speciālists? Man domāt nē. Bet ja nu ir vēlme iepazīties ar šādiem jautājumiem, pirms diskutēt, ieteiktu palasīt Gunāra Brāzmas "Bioētiku".
Un no manas puses fargo ir tāds pat trollis, kā citi te, jo izrāva jautājumu no konteksta.
Atbildot uz sieviešu argumentiem te:
Jā, bērnu dzemdēšana ir sievietes privilēģija, tātad nāksies krietni domāt, kam pavērt kājas.
Otrais - esi dzemdējusi garīgi nepieskaitāmo, vai cilvēku-dārzeni, nu tad arī audzini, jo sabiedrībai kopumā nebūtu jānodarbojas ar labdarību, lai tikai kāds bērns ar "ekskluzīvu" slimību kļūtu par kampaņas "Enģeļi pār Latviju" centrālo naglu.
Trešais - medicīna ir tik tālu attīstījusies, ka izdzīvo pat tie, kam nebūtu jāizdzīvo, līdz ar to sabiedrība kopumā tikai degradējas. Ir jādomā ilgtermiņā, nevis īstermiņā.
Ceturtais - emocionalitāte nav argumentācija.

Tessa (2012-03-07 09:01)      onkuljiem pashiem bija vajadziiga eitanazija ziidainja vecuma,lai planpratiiga brieduma nesagribetos leto sensaciju.
par naves draudiem-gan jau kads tos arii realizes,laika jautajums.
/pabriiniijos,ka k-kas tads var ieintereset/

Ruugtaa_pukje (2012-03-07 09:09)      Smags jautājums..... Aizvien vairāk dzimst slimi bērni. Vecāki arī kādi kuro reizi gadas...Veselu kaķēnu palaiž jūrasskolā. Tāpat taču dzīvība.Piekrītu JurimK. Kaut kas ir jādara.

Līdzīgi jautājumi
Uzdot jautājumu
Kontakti: info@jautajums.lv | Lietošanas noteikumi
jautajums.lv sadarbojas ar iepazīšanās portālu oHo.lv.
© 2010
Lietojam sīkfailus, lai personalizētu saturu un reklāmas. Sapratu